god søvn, søvn mangel

Råd om god søvn

Hvordan sover du?

Alle mennesker sover dårligt i perioder og det er du nødt til at acceptere, men bliver søvn problemerne ved skal du reagere på det, da det kan være yderst skadelig for krop og helbred. Her er nogle af de bedste råd fra førende søvneksperter samlet, så du kan få en god søvn.

 

Hav faste sengetider

Har du problemer med at sove, er det vigtigt, at du går i seng på samme tidspunkt hver aften. På den måde oparbejder du en regelmæssig døgnrytme. Døgnrytmen er styret af solens lys og gør, at hjernen lettere kan finde ro. Derfor sover man bedre om natten end om dagen. Døgnrytmen er kroppens hjælpende hånd til, at man sover godt og får det optimale ud af søvnen. Folk som sover på meget forskellige tider, får ikke nær så god en søvn. Af hensyn til døgnrytmen er det også vigtigt, at man står op på nogenlunde samme tid hver dag.

iStock_000010290548XSmall_150px

Frygt ikke opvågninger*

 

Lyt til din krop og få en god søvn

Jeg bliver ofte spurgt, hvor meget man skal sove. Svaret er: Det er individuelt. Det varierer fra person til person og i forhold til vores alder, hvor meget søvn vi har brug for, så vi kan fungere optimalt. Børn har brug for meget søvn, voksne mindre og ældre endnu mindre. Men stort set ingen kan nøjes med under seks timers god søvn gennem længere tid. De fleste voksne har brug for seks-ni timers søvn, men i snit sover vi under seks en halv time – for mange mennesker er det for lidt.

Måske lyder det pseudovidenskabeligt, men lyt til din krop. Søvn hænger direkte sammen med vores mentale helbred. Er du gnaven, misser ting, er let at distrahere og har koncentrationsbesvær, så forsøg i en periode at sove mere. Det er tegn på, at hjernen ikke er tiptop. Vi skal prioritere vores søvn, da vi groft sagt bliver bedre mennesker, når vi er veludhvilede. Fra forskning ved vi, at to døgn med kun seks timers søvn giver en forringet reaktionshastighed og koncentrationsbesvær i forhold til otte timer. Så prioriter søvnen.

Udhvilet efter god søvn

Hold igen med kaffe og sjus*

 

Sænk temperaturen

Let sænket temperatur i soveværelset giver en god søvn. Det må dog ikke blive for koldt. Ikke under 16 grader. Og så afhænger det også af dynen, om man har nattøj på eller ej og meget andet. Men når kroppen sover bedre i et køligere lokale, skyldes det angiveligt, at kroppens kernetemperatur falder om natten. Det giver også en lavere overfladetemperatur, og det skal omgivelserne helst matche. Hvis du sover i et for varmt eller koldt rum, vil særlige temperatursensorer i hjernen stimulere de dele af hjernen, der vækker dig, og det vil give en væsentlig dårligere søvn. I ekstremt varme eller kolde rum kan mennesker faktisk slet ikke sove«.

Sov i mørke*

Sluk skærme 1 time før sengetid*

 

Drop sovepiller

Alle søvneksperter og læger er enige om, at man skal passe meget på med sovemedicin. Man kan blive afhængig selv ved et kortere forbrug, og medicinens virkning kan aftage over tid, så behandlingen reelt set ikke har nævneværdig effekt for en god søvn. Derudover giver søvnmedicin ikke en naturlig søvn, men virker mere som generel bedøvelse, hvor du ikke får alle søvnens nuancer med. Det er kun ved store, langvarige søvnproblemer eller sygdom og i tæt samråd med lægen, at medicin kan komme på tale. En enkelt sovepille en sjælden gang imellem kan dog ikke skade.

sovepiller giver ikke god søvn

Brug tennisbold mod snorken*

Søg læge*

* Se resten af artiklen hos politikken.dk

Udvalgte tilbud på varme dyner fra webshoppen Købdyner.dk:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *